Felanmälan

Vill du felanmäla någonting i din lägenhet ringer du telefonnummer 040-97 67 66 (08:00-16:00). Du kommer då till CYMKO där du berättar om vilket problem som finns och lämnar kontaktuppgifter samt ditt lägenhetsnummer. För fel på själva fastigheten, skickar du e-post till: info@husiegard.nu. Därefter tar styrelsen hand om ärendet och tar kontakt med reparatör.

Området Husiegård grundas på att de boende sköter om det inre underhållet själv. Skador i lägenheten orsakade av slitage är någonting som ligger på var och en att själv åtgärda. Felanmälningar åtgärdas av ett inhyrt företag som heter CYMKO Fastighet AB. Det går även bra att felanmäla via e-post och då skriver ni till: fastighetsskotsel@cymko.se.

Föreningen hyr in denna tjänst under en dag varje vecka, skulle det bli så att man måste hyra in tjänsten oftare kan detta komma att påverka hyrorna.  Det kan ta lite tid innan felen blir åtgärdade, vilket man får ha överseende med. De inkommande felen tas omhand i tur och ordning, men vissa saker prioriteras givetvis, t.ex. fel på kyl och frys o.s.v. Saker som löpande ska underhållas sköts om den tid som finns kvar då felanmälningar är åtgärdade, t.ex. reparation av tak på carportar m.m. Så även här får vi ha förståelse för att det tar tid innan vissa saker åtgärdas.

Gaspanna

Vid fel på gaspannan ringer man och anmäler detta hos Gaseres AB, tfn 040 – 80 330, samma nummer gäller vid akuta fel kvällar och helger. Service av gaspannan sker kontinuerligt och information angående service kommer i god tid från Gaseres. Tänk på att renhållning av gaspannans avlopp ligger på den enskilda hyresgästen. Detta bör göras minst en gång per år och kan, om så inte sker, orsaka översvämning. Skador efter översvämning orsakad av dålig renhållning debiteras hyresgästen.

Akut felanmälan

Husiegård har genom MKB ett avtal med Securitas vid akuta fall. Securitas ringer du först och främst under kvällar och helger, men även under dagtid då du inte når något gårdsombud eller någon i styrelsen, du når Securitas på tfn 040 – 313 333. Mycket kan kännas akut men i många fall kan ett mail till någon i styrelsen eller till info adressen räcka, finns det möjlighet att vänta så ska mailen testas i första hand.

Med akuta fall menas:

  • Om kallvatten saknas.
  • Om varmvatten saknas eller om det upplevs kallt i lägenheten. Kontrollera med grannen om de upplever samma sak innan du ringer. Understiger temperaturen 18 grader så kan du ringa. Är det fel endast hos dig så görs ingen akut utryckning.
  • Om ljuset inte fungerar i lägenhet eller trappa. Kontrollera att det endast är din lägenhet som är utan ström, annars är strömavbrott en trolig anledning. Kontrollera att man kan få ljus i trappan eller ring på grannen och hör om de har ström innan du ringer.
  • Om det är helg och frysen inte fungerar, varor klarar sig oftast över en natt.
  • Om spisen är helt ur bruk, det gäller inte enstaka plattor eller ugn, kolla alltid säkringar först.
  • Vid fel i diskmaskin eller tvättmaskin där det är risk för vattenskada, vanlig reparation får vänta. Reparation av diskmaskin ansvarar inte föreningen för.
  • Vid inbrott om dörr, lås eller fönster skadats och är ur funktion.
  • Vid vattenläcka.

Tänk på att du kan bli debiterad en kostnad för utryckning om du missbrukar tjänsten.