Frågor och svar

F: Vi behöver eluttag i vårt förråd, finns det planer på att dra ut el till förråden?

S: Idag finns inga planer på att dra ut el i förråden men eventuellt mer belysning.

 

F: Jag vill hyra lokalen, vad kostar det?

S: Fr.o.m. 2010-01-01 kostar det 400kr att hyra lokalen för ett dygn. För mer info se fliken hyra & låna.

 

F: Jag behöver komma i kontakt med styrelsen, hur gör jag lättast det?

S: Någon från styrelsen träffas i lokalen på Småfolksgatan 19 varannan torsdag, jämna veckor, mellan klockan 19 – 19.30. Eller så kan man lägga ett mail till info@husiegard.nu så får man svar inom de närmaste dagarna. Alla i styrelsen går även att nå via personliga e-postadresser, se fliken föreningen och styrelsen.

 

F: Jag känner inte att jag har fått tillräcklig information om hur området fungerar, finns det någonstans jag kan läsa om det?

S: I stora drag hittar du informationen här på vår hemsida, skulle du fortfarande inte få svar på dina frågor där kan du lägga en lapp i brevlådan utanför kontoret eller så kan du lägga ett mail till oss, så ska vi försöka svara på dina frågor.

 

F: Jag skulle vilja vara med i Styrelsen, hur gör jag?

S: Valberedningen kommer ut med information innan årsmötet. Skulle det inte finnas någon ledig plats just för tillfället finns det säkert uppgifter att få om man vill engagera sig i föreningen. Kontakta styrelsen via mail eller lägg en lapp i brevlådan så kontaktas du.

 

F: Varför tar det sådan tid innan jag får hjälp med de saker jag lägger i brevlådan?

S: Alla som arbetar i styrelsen gör detta vid sidan av sina vanliga arbeten. Detta gör att det ibland kan ta tid innan saker och ting åtgärdas. Akuta ärenden går dessutom före mindre akuta.

 

F: Vad kostar gasen?

S: Kostnaden för gasen varierar från familj till familj och lägenhet till lägenhet, allt beroende på hur varmt man vill ha det och hur mycket varmvatten man använder osv.

 

F: Jag har tappat min nyckel till lägenheten, vad gör jag?

S: Ansvaret för nycklar ligger på hyresgästen. Kontakta en låssmed och byt lås så fort som möjligt. Tänk på att den nya nyckeln även i fortsättningen ska fungera både till gårdsförråd och port, utöver till din lägenhetsdörr. Nycklar får endast tryckas upp hos auktoriserad låssmed, alltså inte på nyckelbar, detta för att dessa nycklar förstör cylindern och kan även göra att orginalnycklar inte längre fungerar i låset.

 

F: Redskap fattas eller är sönder i gårdsförrådet, vad gör jag?

S: Kontakta i första hand ditt gårdsombud.

 

F: Det ligger så mycket snö i carporten och gatan att jag inte kommer fram med bilen, vad ska jag göra?

S: Gatorna tillhör kommunen så ansvaret för skottning av gatorna ligger helt på dem. Kontakt dem genom att gå in på www.malmo.se. I Carporten ansvarar de som har garageplatserna.

 

F: Jag har en vän som är intresserad av en lägenhet, hur går han tillväga?

S: Den som är intresserad av en lägenhet på Husiegård måste fylla i och lämna in en intresseanmälan. Intresseanmälan kan man hämta här på vår hemsida eller komma personligen och fylla i när kontoret är öppet, jämna torsdagar 19-19.30.

 

F: Jag har sagt upp min lägenhet och flyttar snart härifrån, när får jag tillbaka mitt kreditbelopp?

S: Kreditbeloppet kan föreningen hålla inne upp till 6 månader efter ut flytt. Men skulle allt vara okey vid besiktningen av er lägenhet bör det högst ta 1 månad.

 

F: Jag vill sätt upp en markis på huset över min uteplats, får jag det?

S: Det är okey att sätta upp markis men önskar inte nästa hyresgäst överta ansvaret måste det återställas till ursprungligt utseende. Dessutom är man ansvarig för eventuella skador som uppkommer i samband med markisen.

 

F: Jag vill hyra ut min lägenhet under några månader, får jag det?

S: Att hyra ut sin lägenhet måste godkännas av styrelsen. Gör man det utan godkännande kan det ligga som grund till en omedelbar uppsägning av hyreskontraktet.

 

F: Väggarna i min lägenhet är i dåligt skick, behöver målas om, vem bekostar detta?

S: Tapetsering och målning bekostas av den som hyr lägenheten.

 

F: Hur fungerar vårt avtal med Nomor?

S: Har du problem med myror inomhus ringer du till Nomor kundservice, teln: 0771 – 122 300, där du får personlig service eller så kan du knappa dig fram till att beställa myrdosor. Du kan läsa mer om detta här på hemsidan under hyresgästinformation – skadedjur.

 

F: Jag vill montera upp en parabolantenn, är det okey?

S: Nej, parabolantenn får inte monteras på husfasad, staket eller liknande. Endast på separat ställning som inte fästs i fasad o.d.

 

F: Jag bor i en av femmorna och undrar vad som gäller med staketet runt trädgården, ska jag själv måla eller står föreningen för det?

S: Staketet bör inte vara synligt om det finns buskar, vilket ska finnas. Om buskar eller träd som fanns då föreningen byggdes inte har överlevt ska nya buskar eller träd planteras, detta står hyresgästen själv för. Skulle delar av staketet vara synligt och man vill ha målat detta står man själv för det. För färgkod se fliken skötsel.

 

F: Jag har problem med katter i min trädgård, vad ska jag göra?

S: Katter finns i alla områden och är inget som föreningen kan göra någonting åt. Var noga med att aldrig mata katterna då det gör att de gärna kommer tillbaka för mer.

 

F: Jag har problem med att stänga mina fönster, ska jag felanmäla?

S: Alla fönster behöver smörjas med jämna mellanrum. Gör detta innan du felanmäler, gäller även terassdörrar.

 

F: Jag har ringt felanmälan men inget händer, vad ska jag göra?

S: Det kan ibland ta tid innan man får hjälp eftersom vi endast hyr in tjänsten driftteknik en dag i veckan. Akuta ärenden går dessutom före andra, mindre akuta. Ibland kan saker ha “försvunnit”, då kan man lägga ett mail tillinfo@husiegard.nu så försöker vi undersöka vad som hänt, givetvis ska det då ha gått orimligt lång tid från det att man felanmälde.